Blog

Tiistai, Lokakuu 31, 2017, 14:14

Vaivaako sinuakin hiljainen tyytymättömyys? Haluaisit muuttaa jotakin, mutta et tiedä mitä. Haluaisit tehdä mitä tahdot, mutta et tiedä mitä tahdot. Tyytymättömyydelle ei löydy sanoja.

Kun hiljainen tyytymättömyys valtaa mielen...

Vaivaako sinuakin hiljainen tyytymättömyys? Haluaisit muuttaa jotakin, mutta et tiedä mitä. Haluaisit tehdä mitä tahdot, mutta et tiedä mitä tahdot. Tyytymättömyydelle ei löydy sanoja.

Kun hiljainen tyytymättömyys valtaa mielen, ensimmäisten joukossa syyttelyn kohteeksi joutuvat puoliso tai työnantaja tai peräti molemmat. Olet sitä mieltä, että voisit paljon paremmin, jos puolisosi olisi erilainen, toimisi toisin ja näyttäisikin paremmalta. Toisaalta syytät väsymyksestä ja epäoikeudenmukaisesta kohtelusta työnantajaasi. Jos saisit parempaa palkkaa, työtäsi arvostettaisiin enemmän, esimiehesi kantaisi vastuunsa ja työkaverit hoitaisivat omat hommansa, voisit paljon paremmin. Tuttua eikö totta?

Edellä mainitut syytökset voivat olla aivan tosia ja paikkansa pitäviä, mutta usein taustalla vaikuttaa ihan jokin muu syy. Näitä syitä voivat olla esimerkiksi arvoristiriita omien todellisten arvojesi kanssa. Voi olla myös, että et yksinkertaisesti nuku tarpeeksi. Kehosi ja mielesi voi myös kärsiä liikunnan ja hyvän kunnon puutteesta. Tai väsytät kehoasi sille sopimattomalla ruokavaliolla. Kenties annat itsetuntemuksen puutteessa ulkoa päin tulevien seikkojen ohjata valintojasi ja toimintaasi. Ehkä annat liikaa valtaa lannistavalle sisäiselle puheellesi, joka kumpuaa sukusi, vanhempiesi, koulun tai jonkun muun niin sanotun auktoriteetin päähäsi iskostamista ajatuksista ja mielipiteistä. Tai et ole saanut tarpeeksi onnistumisen kokemuksia ja annat pelon estää sinua tekemästä oikeita valintoja. Saatat myös jatkuvasta luvata asioita, jotka luovat sinulle ylimääräisiä paineita esimerkiksi ajankäytöllisesti. Syitä voi olla monia.

Ennen kuin teet radikaaleja ratkaisuja puolisosi tai työsi suhteen, selvitä itsellesi, mikä on todellinen tyytymättömyytesi syy. Ihan ensimmäiseksi selvitä, mitkä ovat todelliset omat arvosi. Siis sinun omat arvosi, eivät ne, jotka ovat syntyneet muiden ihmisten ohjailemana. Kun tunnistat omat arvosi, pohdi missä eri tilanteissa joudut ristiriitaan niiden kanssa. Ryhdy näiden asioiden kohdalla askel kerrallaan poistamaan ristiriidan syitä. Pohdi myös millaisissa tilanteissa arvosi ja niiden mukaan toimiminen tuottavat sinulle iloa ja hyvää oloa. Lisää näitä hetkiä elämääsi.

Seuraavaksi tärkein toimenpide on varmistaa riittävän pitkä ja hyvälaatuinen unen määrä. Väsyneenä tunteesi painottuvat negatiivisiin tuntemuksiin, et hallitse itseäsi niin kuin haluaisit ja painonhallinta on vaikeaa. Luo itsellesi säännöllinen iltarutiini ja mene ajoissa nukkumaan, älä ainakaan anna television tai sosiaalisen median estää sitä.

Monessa tutkimuksessa on todettu liikunnan auttavan niin mielen kuin kehon hyvinvoinnissa. Arjesta löytyy monia hyviä syitä ja tekosyitä, miksi ei ole aikaa liikunnalle. Todellisuudessa hetkiä löytyy, kun antaa niille mahdollisuuden. Liikkumisen ei tarvitse olla repivää riuhdontaa kuntosalilla tai kieli vyön alla verisuonet piukeina ohimolla juoksemista. Käy kävelemässä vaikka metsässä. Se on fyysisesti tehokkaampaa kuin jalkakäytävillä käveleminen ja samalla luonto puhdistaa mieltäkin erittäin tehokkaasti. Päätä, että lähdet liikkeelle. Kun ensi askeleet on otettu ja toistat tarpeeksi montaa kertaa, niin liikkeelle lähtö helpottuu. Kun jokin asia rutinoituu, sen tekemiseen tarvitaan vähemmän tahdonvoimaa.

Kuuntele kehoasi. Kuuntele, millaista ravintoa se kaipaa. Kun syöt, keskity syömiseen ja ole rehellinen itsellesi siitä, millainen olo sinulle tulee siitä, mitä syöt. Mielesi ja kehosi on viisas. Se kertoo sinulle, mitä sen oikeasti tekee mieli ja mikä on sille hyväksi, kun annat sille mahdollisuuden. Vähennä merkittävästi sokerin ja valkoisen ravintoköyhän vehnän käyttöä. Näistä on jo iso apu kohti terveellisempää ruokavaliota. Lisää kasviksia, etsi netistä uusia tapoja valmistaa niitä niin, että ne maistuvat sinullekin.

Anna sisäisen äänesi nousta kuuluviin. Selvitä itsellesi, mitä asioita teet sen vuoksi, että oman tahtosi ulkopuolinen asia edellyttää niin. Selvitä millaiset ulkoiset tekijät ohjaava toimintaasi ja haluat todella elää niin. Kiinnitä myös huomiota sisäiseen puheesi. Siihen pulputukseen, joka on oman pääsi sisällä silloin kun teet jotakin tai olet tekemättä. Tunnista kenen ääni siellä rajoittaa tai ohjaa käsityksiäsi. Ehkä nuo ajatukset eivät aina olekaan puhtaasti sinun omiasi, vaan ne ovat esimerkiksi entisen opettajasi tai vanhempasi. Aina, kun saat kiinni tuosta, että joku muu ”puhuu” pääsi sisällä, mieti oletko samaa mieltä vai et. Päästä kyseisestä ajattelutavasta irti ja anna valta aidosti omille kokemuksillesi ja mielipiteillesi.

Pelko estää meitä liian usein tekemästä oman itsensä näköisiä ratkaisuja. Pelkäämme, mitä mahdollisesta teostamme seuraisi tai mitä muut ajattelisivat. Voi olla myös ettet ole aina onnistunut valinnoissasi ja joku muu on arvostellut niitä. Ehkä sinua ympäröi pessimistien ja kyynisten ihmisten joukko. Vietä näiden ihmisten kanssa mahdollisimman vähän aikaa ja ympäröi itsesi ihmisillä, jotka uskaltava elää ja ovat kannustavia. Tunnista pelkosi, kohtaa ne ja selvitä, mitkä niistä estävät sinua elämästä. Hyväksy pelkosi, mutta luovu niistä, joista ei ole sinulle hyötyä.

Tunnolliset ja hyvää tahtovat ihmiset usein lupaavat muille asioita. ”Lupaan, että hoidan tämän tänään.” Kannattiko luvata näin? Taisit aiheuttaa melkoisen paineen itsellesi. ”Minä voin hoitaa tämän.” Ja jälleen syntyy paineita, aika ei riitä, ei välttämättä riittävästi tietoa ja asian hoitaminen venyy. Alitajunnassa nalkuttaa riittämättömyyden tunne. Lopeta lupaaminen. Aina kun meinaat luvat, niin vedä henkeä sisäänpäin ja sulje suusi. Pian huomaat, miten paljon olet lupauksilla riistänyt itseltäsi aikaa ja voimavaroja. Ja loppujen lopuksi huomaat, että asiat hoituvat ilman sinun lupauksiasikin.

Asia ja vaihe kerrallaan, kun lisäät itsetuntemustasi ja selvität edellä mainitut asiat itsellesi, lisäät tyytyväisyyttä elämääsi. Tee valintoja, jotka perustuvat omiin arvoihisi ja jotka lisäävät hyvinvointiasi. Olet matkalla kohti tyytyväisempää elämää!


Ei viestejä
(*) Vaaditut kentät
Copyright (c) 2018 Arielle Ky. Kaikki oikeudet pidätetään.
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.

OK, ymmärrän tai Lisätietoja
Evästeiden tiedot
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
OK, ymmärrän